torsdag 28 juni 2012

World peace

Under min tid i cyberspace i veckan så har jag varit inne och uppdaterat mig lite på SKK's (ganska) nya sajt/utformning. Jag tycker att den verkar helt okej, med bra strukturerad information. Men det brukar ta en del användningstid innan man hittar lite anmärkningar kring handhavande eller infon, så jag ska väl inte "ropa hej" ännu :-)

Efter att ha jobbat en del med webb och varit intresserad av hur utformning och hanterbarheten är för slutanvändaren så är det ju alltid lite intressant att granska resultatet. Men det är kul att de satsar på det, jag giller det. Det behövs. Både för hundägare och resten av samhället som söker information av olika anledningar. Och för nya valpköpare!

Jag minns hur hopplöst det var för 2 år sen, när vi satt och skulle försöka få en samlad bild av uppfödare och regler och raser och gud vet allt. Det var verkligen ingen lek! Men den biten har jag inte tittat närmare på just nu, hos SKK, så jag kan inte svara på hur det har blivit. Men det har verkligen behövts en gemensam samlingsplats för att styra upp kontakterna mellan valpköpare och säljare. Det är en djungel, delvis med oseriösa, men även med många seriösa uppfödare som helt enkelt bara är kassa på informationsbiten och marknadsföringen.

Det är en liten sluten värld ibland, hundvärlden, motsvarande uttrycket "klubben för inbördes beundran", där man resonerar att de som vet vad de vill ha, hittar oss ändå, annars har de inte här att göra. Och det är ju faktiskt inte hela sanningen i vårt avlånga land. "Finns man inte på internet så finns man inte alls", heter det ju i andra sammanhang och det ligger en del i det, vad man än tycker om det. Man sitter ju knappast och läser annonser i hundtidningar såsom Hundsport, när man ska skaffa hund. Eftersom det förutsätter att man är betalande medlem i SKK eller liknande för andra tidningar/rasklubbar. Och man blir ju knappast medlem nåt år innan man ens har skaffat sig någon hund, eller? Det säger liksom emot sig själv. Även fd hundägare, som har haft ett uppehåll, är ju inte inne i branschen och med i matchen, och är betalande medlemmar och har alla aktuella kontakter som gäller för stunden.

Det är en satans massa jobb att sätta sig in i allt, även om man endast ser på hur man ska skaffa sig en överblick, som är korrekt och seriös. Jag tror jag satt dygnet runt under en period. Drömde om uppfödare och stamtavlor och regler och valpdatum och kullar till förbannelse på nätterna. Sen blandar man ihop saker och får göra om arbetet för att ens kunna föra vidare infon till sambon, för att ens kunna diskutera det hela. Och då satt han ändå på sin ända och gjorde samma hästjobb vad det gäller informationssökning och försökte skaffa sig en egen bild! Puh!

Ja, ja, nu har jag avvikit från det jag skulle komma fram till.

SKK har bland annat lagt ut ett antal artiklar från deras tidning Hundsport Special.
Det är en lite mer djuppenetrerande tidning som vänder sig till "fackfolk", typ uppfödare o dyl, där man dels skriver mycket om avel och regler, men tar också upp en mängd andra coola ämnen. Här fick man då chans att läsa ett par av de artiklar som de publicerat i denna spännande tidning, som i vanliga fall inte är till för oss alla... Men jag skulle vilja hjälpa till att sprida en av dessa artiklar, som är intressant för att den berör oss alla. Så grymt bra skriven!

Artikeln kallas "Konsten att hålla sams" och är skriven av Anna-Lena Undén. Den handlar i grund och botten om demokrati och folkstyre, även fall den i detta fall har sitt ursprung i hur det fungerar inom olika rasklubbar o dyl. Varför vi behöver engagera oss och lära oss att kompromissa och inte bara rycka in när man tycker att något inte fungerar och bara kasta skit på de som styr, utan att själva ta ansvar för vår egen roll. Artikeln är grym!! (grym - dvs skitbra). Jag länkar till artikeln [pdf] och hoppas att SKK aldrig tar bort den, utan att den sprids för vinden i hela vårt avlånga samhälle, till stora som små, till röda som blåa, till fattiga och rika.

Märk väl, jag tar inte ställning för det enskilda exemplet hon tar upp. Jag har ingen kännedom om den klubben som avses. Men jag tycker att principen, som hela artikeln går ut på, och beskrivningen om syftet med vår samtida syn på demokrati och hur man lär sig att samverka är mycket intressant.

Lev väl och var försiktiga med smutskastandet
du har rätt att bli arg och upprörd,
men du har också en skyldighet att själv vara nyanserad,
inte kasta sten i glashus,
och ha en tolerans gentemot dina medmänniskor.

"World peace"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar