tisdag 6 september 2011

Hundregler

Vilka regler gäller egentligen för hundägande i Stockholm? Många vet inte att reglerna kan skilja sig väldigt beroende på var man är. Alltså, beroende på vilken kommun (eller vilket län?) som man befinner sig i. Lite klurigt. Som om man hade olika lagar i olika delar av landet, liksom.

Generellt så gäller koppeltvång inom Stockholm.
Nedan följer ett urklipp från Stockholms kommuns sajt:
I Stockholm råder koppeltvång. Det innebär att hundägaren alltid ska hålla hunden kopplad på offentlig plats, utom på kommunens hundrastplatser. Se länken längst ner på sidan under relaterade länkar för att hitta hundrastplatser och hundrastgårdar.

Under tiden den 1 mars-20 augusti är det dessutom förbjudet för hundar att springa lösa i skog och mark där det finns vilt. Under perioden 1 juni–31 augusti får heller inte hunden tas med till särskilt angivna områden på badplatser (se information på respektive badplats), .

Här kan man hitta övergripande information:
Stockholms kommuns information
Allmänna lokala ordningsföreskrifter Stockholms kommun (massar lagparagrafer - ändock lättöverskådligt)


Hundrastplatser:
Kommunkarta över hundrastplatser (personligen tycker jag att den är "lite knepig"...)


Till detta vill jag även tillägga kruxet med naturskyddsområden och liknande.
Kopplingstvång råder i nästan alla naturreservat och motsvarande. Det finns i bara Stockholms län över 270 naturreservat!! Har du koll på alla? Många är nya och har kommit till bara under senaste året... Länsstyrelsen har en komplett lista. Kommunens info verkar vara helt out of date på detta område, dessvärre. I alla fall inom Stockholms kommun. Men det är du som hundägare som ska veta och hålla koll. Man kan inte riktigt skylla på "men jag hade ingen aaaaaning...."
Exempel på områden:
Sätraskogen - Rösjöskogen - Gömmaren - Flemingsbergsskogen - Lännaskogen - Rudan i Haninge
Jag kan fylla på listan, och länka, allt eftersom jag får tid och hittar info.

Hundbajs då?
Detta är också klippt och skuret från de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna i Stockholms kommun:

22 §
Förorening efter hund skall plockas upp dels på samtliga gångbanor och parkvägar som utgör offentlig plats, dels andra offentliga platser inom följande stadsdelar:
Kungsholmen, Stadshagen, Kristineberg, Fredhäll, Marieberg, Stora och Lilla Essingen, Långholmen, Reimersholme, Södermalm, Riddarholmen, Gamla Stan, Skeppsholmen, Kastellholmen, Norrmalm, Vasastaden, Östermalm, Hjorthagen samt del av Ladugårdsgärdet och del av Djurgården (kartbild finns som bilaga)

Personligen kan jag tycka att det är märkligt att man bara ska plocka upp på gångvägarna och parkvägarna, och inte i själva parkerna.....??

Några ord om det allmänna koppeltvånget - tikar - kyrkogårdar/begravningsplatser:
20 §
Hundar skall hållas kopplade på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Tikar skall under löptid hållas kopplade när de vistas utanför inhägnade områden. Hundar får inte vistas på stadens egna eller till staden upplåtna begravningsplatser och kyrkogårdar.

Egentligen inget konstigt, men samtidigt lite sorgligt.... När den tvåbenta livskamraten har gått ur tiden (dvs dött), så måste man lämna enda vännen hemma, och ensam vandra till kyrkogård och begravningsplatser... Fullt förståeligt, men ändock så orimligt sorgset. Får nästan lite tårar i ögonen. Man ser bilden framför sig.

Hade ni tänkt gå och bada med familjen? Eller kanske låta hunden plaska lite en varm sommardag?
Glöm det.... I alla fall om ni hade tänkt göra det någonstans där det går att komma fram... Läs följande:

23 §
Hund får inte medföras eller vistas inom de på bifogade kartor markerade områdena (bilaga 2), på nedan angivna badplatser under perioden 1 juni - 31 augusti:
Brunnsvikens strandbad
Farsta strandbad
Flatenbadet
Fredhällsbadet
Hässelby allmänna bad
Hässelby strandbad
Hökarängsbadet
Johannedalsbadet
Kanaanbadet
Lilla Essinge bryggbad
Långholmens friluftsbad
Långholmens klippbad
Långsjöbadet
Lövstabadet
Maltesholmsbadet
Mälarhöjdsbadet
Smedsuddsbadet
Solviksbadet
Stora Essinge sol- och duschbad
Sätrabadet
Trekantens strandbad
Ängbybadet.

Det finns ju självklart hundbad ordnade på vissa ställen, men inte en enda skylt så långt ögat kan nå..... Inte heller har jag hittat någon vettig sammanställning, t ex från kommunens håll.
Och kom för guds skull ihåg att man faktiskt måste hålla sin hund kopplad när de är och badar. Det är ju ändå inget inhägnat hundrastställe... (Jag vet inte vad lagen säger om kopplade hundar som stryps när de badar och hoppar efter pinnar... Ja, ja.)

Notera att det här inlägget inte är någon pekpinne. Det är helt enkelt en liten sammanställning, delvis för min egen del, och jag delar självklart gärna med mig. Men under sommarhalvåret har jag varit så tokfrustrerad över hur svårt det ändå är att ha hund i Stockholm. Man känner sig ovälkommen precis överallt. Folk undrar hur det kommer sig att vissa inte har bättre pli på sina hundar. Men hur enkelt är det att träna sin hund, i Stockholm, när man inte får vara någonstans? Lätt att träna inkallning med koppel... Eller roliga lekar. Eller gå och bada. Områden som inte är badplatser är som regel ganska otillgängliga. Min hund är dessutom inte någon som dyker, han går helst och plaskar runt vid strandkanten och dricker Mälar-vatten. Han hoppar inte i från någon klippa eller kastar sig ut och simmar.

Vi skaffade ju vår hund förra sommaren. Då var han ju så liten och pluttig och kunde inte gå så mycket och det var en hel massa att lära sig och vänja sig vid. Så det är egentligen först nu, och under vinterhalvåret förstås, som man har blivit varse hur det är egentligen. I vintras, när man då fick ha hunden lös (om man inte råkade springa omkring i ett naturreservat, dvs alla skogar i kommunen, typ...) då var det ju meterhög snö och inte helt enkelt att hitta någonstans som det gick att vara på ens! Ja, ni minns väl själva.

Så jag är helt enkelt lite frustrerad. Jag har sett framför mig allt kul jag skulle göra med min voffsing, men känner mig lite bakbunden och intryckt i skämshörnet. Onda ögat får man från många över huvudtag tycker jag. Och i hundrastgårdarna där är det ju helt andra villkor som gäller. Vi älskar att vara där, men det är liksom inte i den miljön man kan träna massa saker i.

Så vad gör man åt saken???
Jo, köper ett landställe med 3500 kvm tomt, utan grannar annat än Smålands djupa skogar... (inte helt inräknat i budgeten för hundköpet, men va f-n!! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar