fredag 3 september 2010

Men var inte du allergisk?!?

Allergivänlig - är fel ord. Jag har varit pälsdjursallergiker i hela mitt liv. På senare år har min allergi överlag börjat förändras. Först la jag knappt märke till det, trodde att det var någon slags slump att jag inte reagerade i olika sammanhang. Pollen t ex, jag trodde alla överdrev när de sa att det var extremt hög pollenhalt i luften och många icke-allergiker hade börjat reagera, och bli allergiska. Pälsdjur, där fick jag för mig att folk hade så välstädat hemma. Fick höra en teori om att min sambos syster troligen badade sina hundar jätteofta. Själv tyckte jag att jag var så noga med att inte röra och gosa "på fel sätt" och att jag alltid slet av mig alla håriga kläder så fort jag kom hem efter besök hos någon med djur. Jag tvålade in händer och armar. Jag släpade omkring på mina allergimediciner i tid och otid. Tänkte att det kanske hade blivit en sån där grej som det blir med paraply - om man glömmer paraplyet hemma så börjar det garanterat regna under dagen, om man har det med sig så blir det definitivt soligt och varmt och inte ett moln i sikte. Det vet ju alla.

Men faktum är att min allergi verkligen har förändrats. Jag hörde talas om sånt när jag var yngre (ni vet, på 80-talet) att det kunde "växa bort". Jä rajt. Så som jag snorade och kliade i alla möjliga sammanhang. Men så småningom så började jag ju se ett mönster. Ett mönster av pollenallergifria somrar. Ett mönster av glömda-allergi-tabletter-men-ändå-ingen-klåda. Ett mönster av kläder-som-användes-dagen-efter-en-träff-med-pälsdjur. Ett mönster med mycket-gos-i-hela-ansiktet-med-labradorer.

Ett faktum till är att det är välkänt att det finns många allergiker som klarar av vissa pälsdjur, eller vissa raser inom vissa kategorier av pälsdjur. Man kan vara allergisk mot olika sk allergener, antingen saliven, urinen eller mjället eller annat som djuren utsöndrar. Och om just den ena eller den andra rasen (eller individen) inte utsöndrar just det som du är allergisk mot, så kan det faktiskt vara så att du klarar av just den rasen, eller i en del märkliga fall, just den individen (men inte dennes brorsa...)

Det här verkar inte helt vara en exakt vetenskap. Man måste verkligen prova sig fram - ordentligt. Det som en annan klarar av kanske man själv reagerar jättestarkt på, och tvärtom. För att inte tala om alla rykten som går "men jag har en kompis", "min moster sa", "en kollega till mig berättade om en barndomskamrat som faktiskt". Ja, ni fattar. Läkare gör en del uttalanden, i väldigt vaga ordalag, om att det kanske går över, eller att en del klarar av det men att det inte finns några garantier. Personligen kan jag väl tycka att de kanske skulle ta och forska lite seriöst i det hela. Det finns ingen som helst vetenskaplig dokumentation som jag kunnat hitta i frågan som egentligen ger något svar. Eller varför inte en bunt allergitest som verkligen talar om vilka av de här "utsöndringarna" som faktiskt jag tex är allergisk mot. Och ett motsvarande test på just de olika raserna, eller möjlighet att göra ett test på just det djur, den individ, som du har eller funderar på att skaffa, för att ge raka svar. Eller åtminstone ge en fingervisning eller gradering av hur stark allergin är mot just dessa ämnen. Lite mer vetenskap vore kul. På lättillgänglig basis. Inte - "jo vi forskar om det och har ett specialinstitut som har testat 4 personer - men vi gör inga tester på allmänheten"...

Och glöm det där att man kan vaccinera sig mot allergi, den möjligheten finns inte. Som sagt, tekniken kanske finns, men inte viljan hos forskare och läkare. Det är ytterst sällsynt man gör sånt, kraven är skyhöga, det räcker inte med att man vill ha ett djur och att man har det jobbigt att vara ute på somrarna. Dessutom finns inga garantier där heller att det fungerar, plus att det tydligen inte heller ger ett livslångt skydd, på sin höjd ett par år. So far, men jag håller tummarna för att det kan få chans att utvecklas där med.

Faktum är att både uppfödare och hundmatsbranschen och djurtillbehörsföretagen skulle kunna tjäna storkovan på om det blev lite klarhet i frågan. Tänk vad många fler som skulle våga sig på att skaffa ett djur! Jag vet ju för egen del att jag själv har knappt vågat tänka tanken på typ 30 år! Förrän nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar