fredag 3 september 2010

Staffordshire Bullterrier (Storbritannien)

Ursprungsland: Storbritannien
Sällskapshund (tidigare sk kamphund)

Utmärkande drag: Rasen är känd för sitt okuvliga mod och sin ihärdighet. Den är mycket intelligent och tillgiven. Den skall vara djärv, orädd och fullständigt pålitlig. De lustiga rosenöronen, det breda smilet och de oefterhärmliga rörelserna avväpnar den mötande omedelbart.
Sagt om Staffen: Den är en av de få raser som har inskrivet i standarden att den ska vara barnvänlig och i hemlandet har den smeknamnet ”The Nanny Dog”.

Här låg tidigare en bild på en jättevacker brun staffe,
och den bilden har jag nu har plockat bort från min blogg.
Jag hade alldeles olovandes lånat bilden och var lite naiv och tänkte mig inte för.
Tanken var god från min sida, bilden var perfekt för att visa denna ljuvliga ras, och vid tillfället var jag fullt uppe i mina hundköpartankar
- vilket slutligen resulterade i en egen staffe!! :-)
Bildens ägare har bett mig ta bort bilden och jag ska lägga in en egen bild här alldeles snart.
Jag ber om ursäkt för mitt tilltag och hoppas att
ingen är alltför arg på mig.... F´låt!
Bildtext: Bredkäftad groda...? ;-)

Storlek/Vikt:
Önskvärd mankhöjd: 36-41 cm
Höjden skall vara i proportion till vikten.
Hanhund: 13-17 kg
Tik: 11-15,5 kg
Bakgrund: Man vet är att det runt år 1800 fanns en hund med likheter med dagens Staff. På den tiden var tjurhetsningar, med hjälp av hund, ett populärt folknöje, men 1835 förbjöds tjurhetsningar och då kom intresset för hundkamper.
Man hade tidigare prövat att blanda in ettrigt terrierblod i kamphundar, och nu gick man in för det på allvar. Terriern som valdes var Old English Terrier. Namnen på dessa kamphundar var lite olika, ”Bull and Terrier” var det vanligaste och det blev så småningom Bullterrier. Dessa liknade vår moderna Staffordshire bullterrier, men varierade i storlek och vikt – mellan 10-25 kg.

Dessa ”Bullterrier” var effektiva slagskämpar och avelsmetoderna var enkla; endast de segrande användes till avel. Resultatet blev en hund med mod och framåtanda och med mycket hög smärttröskel.
Staffordshire Bullterrier har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde i England. Flertalet av dem som höll på med detta var gruvarbetare och smeder som ägnade sig åt hundkamper på sin fritid, fram tills detta förbjöds, år 1835. Dessa områden var oerhört tätt befolkade, och barnrika, och i sådana miljöer var det förstås ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn. Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt. Staffordshire bullterrier är en modern sällskapshund. Den nya rasens namn godkändes 1935 av den engelska kennelklubben. Läs mer på rasklubbens officiella sajt.
Vettig länk
Rasklubben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar